Beyin temelli öğrenme kuramının
savunucusu Hebb, nörofizyoloji çalışmaları yaparak bu öğrenme modeline öncü olmuştur.
Araştırmalarında genel yeteneğin çocukluk yaşlarında geliştiğini, insan
beyindeki sağ ve sol lobları aynı anda çalıştırabildiğini, beynin paralel
işlemci olduğunu ve insanın hayatında amaçlanmayan olguları da öğrendiğini
belirtmiştir. Yani gizil öğrenme üzerine vurgu yapmıştır.
Beyin
Temelli Öğrenme İlkeleri
ü
Beyin, paralel bir işlemcidir.
ü
Öğrenme fizyolojiyle ilgilidir. Beslenme, uyku gibi
nitelikler beynin çalışmasını doğrudan etkiler.
ü
Anlamı oluşturma ve araştırma doğuştandır. Yaşamsal
bir niteliğe sahiptir.
ü
Örüntü oluşturmada beklentiler, ilgiler, tutumlar gibi
duygular önemlidir.
Örüntüler
özneldir.
ü Beyin parça ve
bütünleri eş zamanlı işler.
Sağ lob parçacıdır. Sol lob bütüncü yani matematiksel
ve mantıksaldır.
ü Öğrenme hem
odaklanmış dikkati, hem de çevresel algıyı içerir. Dikkat edilen uyarıcılarla
birlikte dikkat edilmeyenler beyine yansıtılır. Gizil öğrenmeye vurgu yapılmaktadır.
ü Öğrenme bilinçli
ve bilinçsiz süreçleri içerir. Farkına varmadan öğrenilenler gecikmeli olarak
ortaya çıkarlar ve karar belirleyicidirler.
ü İki tür bellek
vardır.
Uzamsal Bellek: Kodlamaların,
örgütlemelerin, örüntülerin oluştuğu bellektir.
Mekanik
Bellek: Genelde ezber öğrenmelerin
yerleştiği bellektir.
ü Olgu ve
beceriler uzamsal bellekte yer alır.
ü Öğrenme
teşvikle artar, tehditle azalır. Güdülenme ilk defa burada yer alır.
ü Her beyin
tektir, biriciktir.
ü Genel
uyarılmışlık hali ve kaygı orta düzeyde olmalıdır.
Beyin Temelli
Öğrenmenin Eğitime Yansıması
Ø
Okul öncesi ve ilköğretimde çocuğa zengin bir öğrenme
çevresi oluşturulmalıdır.
Ø
Öğrenme çağrışımsal ilkelere göre oluşur.
Ø
Normal düzeyde uyarılma tüm yaşam fonksiyonları için
gereklidir.
Ø
Aşırı kaygı ve düşük kaygı öğrenmeyi olumsuz etkiler.
Nörofizyolojiğin
Uygulanmasında Dikkat Edilmesi Gerekenler
1) Teklik,
biriciklik:
Bireysel farklılıklara dikkat edilmesi.
2) Değerlendirme: Anında
dönüt ve düzeltmenin verilmesi. Yanlış snaps oluşumların önüne geçmek
önemlidir. Ayrıca bireye öz değerlendirme becerisi kazandırılmalıdır.
3) Duygular: Duyguların
açıklanmasında bireyler cesaretlendirilmelidir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder