BLOOM’un TAM
ÖĞRENME modelinin ikinci değişkeni “öğretim hizmetinin niteliği”
dir. CARROL; Öğretim hizmetinin niteliğini her öğrenciye en uygun
öğrenme birimlerinin seçimi ve düzenlenmesi, açıklanması olarak tanımlamaktadır.
Bu durum okul eğitiminde bireysel öğretimin vazgeçilmez
bir yöntem olarak uygulanmasını gerektirmektedir. Öğretim
hizmetinin niteliğini 4 öğe belirler:
1) İPUCU: Öğrenme
sürecinde öğrenciye neyi öğrenebileceğini, bunları öğrenirken ne yapacağını anlatmak
için kullanılan faaliyetlerin tümü olarak tanımlanmaktadır. İpuçlarının çeşitli
iletişim biçimleri vardır.: Sözlü Anlatım, görsel uyarıcı vb.,
2) ÖĞRENCİ
KATILIMI: Katılma, öğrencinin istenilen davranışı
kazanması için kendisine sağlanan ipuçları ile belli bir düzeyde açık yada
kapalı şekilde etkileşmesi ve bu çabayı davranışı kazanıncaya kadar devam
ettirmesidir. Öğrencinin öğretme ortamına etkin katılımını onun hazırbulunuşluk
düzeyi ile çevre koşulları belirler.
3) PEKİŞTİRME: Davranışların
tekrar edilme sıklığını artırma işlemi pekiştirmedir. Bu işlemi yapan
uyarıcılara da pekiştireç denir. Pekiştirme olumlu ya da olumsuz şekilde
yapılabilir. Öğrenmede pekiştirecin etkili kullanılması için aşağıdaki ilkelere
uygun kullanılmalıdır:
→
Pekiştireç öğrencinin gelişim özelliklerine uygun olmalıdır,
→
Pekiştireç sosyal, kültürel ve ekonomik özelliklere uygun olmalıdır,
→
Pekiştireç öğrenci için anlamlı olmalıdır,
→
Pekiştireç olumlu davranıştan hemen sonra verilmelidir.
→
Öğretmen amaçlara uygun davranışlarından dolayı öğrencinin seviyesine ve
özelliğine göre yerinde ve zamanında maddi ve manevi olarak gereken
pekiştireçleri verebilmelidir.
4) DÖNÜT
VE DÜZELTME: (Geribildirim) Öğrenciye
kendi öğrenmesiyle ilgili sonuçları, geldiği düzeyleri bildirme işidir.
- Dönüt (geribildirim); öğrenciye yaptığı bir davranışın sonucu ile ilgili bilgi vermektir. Öğretmenin öğrenciye sorduğu sorulara aldığı yanıtlarla ilgili onlara bilgi vermesi “doğru”, “yanlış”, “eksik” gibi yanıtların doğruluk derecesini bildirmesi dönüttür.
- Düzeltme; dönüt sonucu yapılan bildirimin sonucuna bakarak öğrencilerin eksiklik ve yanlışlıkları belirlenir. Bu eksiklikleri tamamlama ve yanlışlıkları doğrulama işlemi de “düzeltme” olarak adlandırılır.
- Dönüt ve düzeltme aynı zamanda bir sınıftaki öğretim hizmetinin niteliğini ve öğrenme düzeyinin etkisini belirleyen en önemli öğedir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder