Glaser’in bu modeli her türlü öğrenme için geçerli olmak üzere hazırlanmıştır. Glaser’in modeline hem davranışçı hem de bilişsel yaklaşım
hakimdir. Glaser bu modeli geliştirirken bilgiyi işleme kuramından
etkilenmiştir. Ona göre bilgiler verilirken basitten karmaşığa doğru
düzenlenmelidir.
Glaser’e göre çok önemli bir nokta da öğrencilere öğrenmeyi
öğretmektir. Böylece öğrenciler yetkinlik kazandıklarında öğretmenden bağımsız
olarak problem çözebilirler. Glaser,
öğretme-öğrenme ortamında pekiştireçlere de çok önem vermektedir. Glaser’e göre pekiştireçler hem dıştan verilmeli hem de
içsel pekiştireçlerin önemine dikkat çekilmelidir.
Temel öğretim modeli, öğretim sürecini dört temel
unsura ayırmaktadır.
Bunlar :
1) Öğretim hedefleri,
2) Giriş Davranışları
3) Öğretim işlemleri,
4) Değerlendirme,
1)ÖĞRETİM HEDEFLERİ: Temel öğretim modelinin ilk unsuru öğretim
hedefleridir. Öğretim hedefleri, öğretme-öğrenim sürecinin sonunda öğrencilere kazandırılmak
istenen özellikleri ifade eder.
2.GİRİŞ DAVRANIŞLARI:Modelin ikinci unsuru giriş davranışlarıdır. GLASER’e göre öğretimin öğrenciler için etkin bir biçimde
düzenlenebilmesi, öğretim sürecinin başında öğrencilerin öğretilmek istenen
beceri ile ilgili sahip oldukları giriş davranışlarının belirlenmesine
bağlıdır. Giriş davranışları dendiğinde bireyin beceri ile ilgili olarak
gelişmiş yada gelişmemiş yönleri, gelişim özellikleri, eğitim ihtiyaçları,
kültürel özgeçmişi, ilgileri ve yetenekleri anlaşılır.
3)ÖĞRETİM İŞLEMLERİ:Modelin üçüncü unsuru öğretim işlemleridir. Glaser’e göre öğretim hedeflerine ulaşmak için öğretim
yöntem ve tekniklerinin, araç ve gereçlerinin öğretim uygulamalarının, öğretim
yaşantılarının iyi düzenlenmesi gerekir.
4)DEĞERLENDİRME:Modelin son ögesi değerlendirmedir.Değerlendirmeyle
öğretimin kısa ve uzun vadede etkisi ölçülmektedir. Sürecin sonunda öğrenmenin
ne düzeyde gerçekleştiği açığa çıkarılır.
ÖĞRETİM DURUMLARI MODELİ GAGNE
Bilgiyi işleme sürecine dayalı bir modeldir. Gagne’ye göre öğrenme sürecinde kazanılan beş davranış
vardır. Bunlar:
→ Zihinsel Beceriler
→ Sözel Bilgiler
→ Psikomotor Beceriler
→ Tutumlar
→ Bilişsel Stratejiler
Okul öğrenmeleri için en önemli olan zihinsel
becerilerdir. Öğrenim hayatımızda karmaşıklık düzeyleri farklı olan beceriler
öğreniriz GAGNE bu becerileri aşağıdaki gibi basit olandan karmaşık
olana doğru sıralamıştır:
• İşaret Öğrenme
• Uyarıcı davranış bağını öğrenme,
• Motor zincirleri öğrenme,
• Sözel zincirleri öğrenme,
• Ayırt etmeyi öğrenme,
• Kavram öğrenme,
• İlke öğrenme,
• Problem çözme,
Bu becerilerden ilk beşi DAVRANIŞÇIDIR. Gagne daha sonra bu becerilerin son dördü üzerinde
durmuştur. Ona göre okul öğrenmelerinde en çok kullanılan öğrenme türleri:
* Ayırt etmeyi öğrenme,
* Kavram öğrenme,
* İlke öğrenme,
* Problem çözme,
NOT: Kavram Öğrenme: Benzer özelliklere sahip olay, düşünce ve objelere
birebir isim vererek gruplandırmaya kavramsallaştırma denir. Aynı zamanda
kavram öğrenme yüksek düzeyde bilişsel süreçler ve çeşitli örneklerin
karşılaştırılmasıyla genellemelere ulaşılmasını sağlar.
Kavramların Yararları:
1) Kavramlar; çevremizdeki çok sayıdaki obje, fikir ve
olayları gruplandırmamızı sağlar.
2) İnsanlar arasındaki iletişim ortak kavramları kullanma
yoluyla kolaylaşır.
3) Bilgilerin sistematik olarak gruplandırılmasını ve
örgütlenmesini sağlar. Kavramlar arasındaki ilişkiler ilkeleri oluşturur.
4) Kavramlar; bilgilerimizin kalıcı olmasını sağlar.
Her kavramın bir ismi ve tanımı vardır. Kavramların diğer kavramlardan
ayrılmasını sağlayan kritik ve kritik olmayan özellikleri vardır.
İLKE ÖĞRETİMİ: Çevremizdeki ya da yaşadığımız dünyadaki (toplumdaki)
olay, obje ve fikirler arasında bazı düzenli ilişkiler vardır. İkiden fazla
kavram arasındaki ilişkiyi gösteren cümleye ilke adı verilir.
Gagne eğitim
durumlarının çözümlenmesi için öğretmenlere rehberlik edecek bazı teknikler
belirlemiştir. Bunların da temeli bilgiyi işleme kuramına dayanır. Bu
teknikleri şöyle sıralayabiliriz:
Dikkat çekme,
Öğrenciye dersin hedeflerini söyleme,
Önbilgileri hatırlatma,
Uyarıcı materyali sunma,
Öğrenciye yol gösterme,
Davranışı ortaya çıkarma,
Dönüt-Düzeltme verme,
Öğrenilenlerin kalıcılığını ve transferini sağlama,
Gagne’nin modelinde hem davranışçı hem de bilişsel kuramcıların ilkelerine yer
verilmiştir. O nedenle bu model tüm öğrenmeler için geçerlidir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder