YAPILANDIRMACILIKTA 5E MODELİ
Ø 5e modeli öğrencinin sahip olduğu
bilgi ve becerileri aktif bir şekilde kullanmasını sağlayan, öğrencinin araştırma
merakını arttıran ve öğrencinin beklentilerine cevap veren bir öğretim
modelidir.
Ø 5e modeli süreci adından da
anlaşılacağı üzere 5 aşamadan oluşmaktadır.
1) Giriş: Ön öğrenmelerin değerlendirilmesi,
merak uyandırılması, hazırbulunuşluğun ortaya çıkartılması gibi etkinlikleri
kapsamaktadır. Öğretmen kavramları, ilkeleri kesinlikle hazır olarak
vermez. Sorduğu sorularla öğrencilere hatırlatmaya çalışır.
Ø 5e modeli giriş bölümünde ön
bilgilere erişim sağlanır, merak uyandırılır, öğrencilere ”neden” sorusu
sordurulur, öğrenciler motive edilir ve öğrencilerin ilgisi çekilir.
2) Keşfetme: Öğrenci bir problem durumuyla karşılaştırılır ve bu problemi
çözmesi beklenir.
Ø Öğrencinin en aktif olduğu
basamaktır.
Ø 5e modeli keşfetme bölümünde,
öğrencilerle laboratuvar etkinlikleri yapılır ve birlikte çalışılır, öğrenciler
kendi kararlarını kendileri verir ve bir problem durumunda soru ve fikir
üretir.
3) Açıklama: Öğrenci problemin nasıl çözüldüğünü, problemi
nasıl formüle ettiğini, problemin çözüm yollarının neler olduğunu ve nasıl
transfer ettiğini ortaya koyar. Öğrenci bunu tek başına gerçekleştiremeyebilir.
Bu yüzden öğretmen ipuçları verir.
Ø 5e modeli açıklama bölümünde,
öğrencilere ulaştıkları yargıları hakkında sorular sorulur, sınıfta tartışma
yürütülür, daha fazla soru üretilir ve yeni tanımlar araştırılır.
4) Derinleştirme: Öğrenci yeni bir problem durumuyla
karşılaştırılır. Bu problem çözülürken kavramlara ilişkin alt kavramlara dair
yeni formüller elde eder.
Ø 5e modeli derinleştirme bölümünde,
öğrencilerin kavramsal anlama yetenekleri geliştirilir, öğrencilerin yeni
deneyimlerle daha derinlemesine ve geniş anlama yeteneği geliştirilir.
5) Değerlendirme: Süreç yönelimli bir değerlendirme
vardır.
Ø Portfolyo, dereceli puanlama
anahtarı, rubrik değerlendirme yöntemleri içinde yer alır.
Ø Sürecin sonunda ilk dört basamağı
betimleyen bir rapor öğrenciden istenir.
YAPILANDIRMACILIKTA
7E MODELİ
1) Teşvik Etme: Öğrenci ön bilgileri ve ne düşündükleri ortaya
çıkartılır. Öğrenciler yeni anlatılacak konuyla ilgili düşünmeye sevk
edilmektedir.
2) Keşfetme: Öğrenciler etkinlik halinde de
serbest düşünerek tahminler yapar, hipotez kurarlar.
Ø Çözüm yönelik alternatif deneyler
yapan öğrenciler buldukları sonuç üzerinde tartışırlar.
Ø Öğrencilerin yeni karşılaştıkları
olayı keşfetmek ve gözden geçirmek için sorgulama yöntemi kullanılmaktadır.
3) Açıklama: Öğrenciler grup tartışmaları ve
öğretmenin rehberliğinde seçilen kavramların açıklama ve tanımlamalarını
yaparlar. Ayrıca öğretmenin yaptığı açıklamaları dinleyen öğrenciler bu
açıklamaları dinleyerek yorumlamaya çalışırlar.
4) Genişletme: Öğrencilerin kavramları,
tanımlamaları ve açıklamaları araştırmaları ve bunları kullanılması istenir.
Öğrenciler önceki bilgilerinin yardımıyla yeni soru ve çözüm yolları üretir.
5) Kapsamına Alma: Öğretmen mevcut kavramların
diğer alanlardaki anlamlarını da hatırlatır, karşılaştırır ve bu yolla yeni
kavramlar oluşturur. Bu yönde öğrencilere yeni sorular sorulur.
Öğrenciler ise yeni kavramlarla önceki öğrendikleri kavramlar arasındaki ilişkiyi
görürler.
6) Değiştirme: Grup tartışması yoluyla kavramlar
hakkında bilgi paylaşımı yapılır. Grup tartışmasıyla öğrencilerin fikirleri
değişebilir. Fikirleri değişen öğrenciler bu yolda yeni plan ve deneyler
yapmalıdır.
7) İnceleme – Sınama:
Öğretmen,
öğrencilerin kazandıkları yeni kavram ve becerileri inceler, bunları ölçerek
davranış değişikliklerinin sebeplerini açıklamaya çalışır. Öğretmenin açık uçlu
sorularına karşılık öğrenciler delillerini ve açıklamalarını ortaya koyarak
açık uçlu cevaplar vermeye çalışır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder