Probleme dayalı öğrenme kuramının amacı, öğrencilerin
gerçek hayat problemlerini çözmek için bilimsel yöntemin ilkelerini kullanarak
çalışmalarını ve kendi öğrenmelerini gerçekleştirmesini sağlamaktır.
Probleme dayalı öğrenme daha çok mesleki
yaşamda çıkabilecek problemlere karşı araştırma, soruşturma ve tartışma
yöntemiyle, öğrencilere işbirlikli bir yöntemle çok yönlü çözüm önerileri
buldurmaya çalışır.
- Probleme dayalı öğrenme, problem çözmeyi beraberinde getirdiği için üst düzey zihinsel beceriler gerektiren bir öğrenme kuramıdır.
- Öğretmenler, öğrencilerin farklı düşünmesini ve bakış açılarını geliştirmesini sağlar. Çünkü problem çözme için yaratıcı düşünceye ihtiyaç duyulmaktadır.
- Deneme yanılma, içgörü kazanma, neden sonuç ilişkilerini bulma gibi etkinlikleri kapsamaktadır.
- Probleme dayalı öğrenme kuramı öğrenci merkezlidir. Öğretmen ise rehber olarak görev alır.
Probleme Dayalı Öğrenme Özellikleri
v Öğrencinin üst
düzey becerilerini geliştirir.
v Grup halinde
çalışma mevcuttur. Böylece bireylere sosyal becerilerini ve sorumluluklarını
geliştirebilme imkanı tanır.
v Probleme
dayalı öğrenme kuramında öğrenme, gerçek hayattan ilgi ve merak uyandırılan bir
problemin çözülmesi ile gerçekleşir.
v Öğretmen rehber
konumundadır.
v Gerçek hayatta
olan problemlerle daha önceden yüz yüze gelmeyi ve tecrübe etmeyi sağlar.
v Önceki
öğrenmelerle beraber yeni bilgi ve becerilerin kazanılmasına olanak sağlar.
v Probleme
dayalı öğrenme kuramında öğretmen ve öğrenci birlikte öğrenirler.
v Bilgi
derinlemesine çalışılarak anlamlandırılır.
v Hem öğrenme
ürünü hem de süreç önemlidir.
v Tümevarım ve
tümdengelim tekniklerinin bir arada kullanılmasını sağlar.
v Probleme
dayalı öğrenme kuramında eğitim programı esnek bir şekilde hazırlanır.
Probleme Dayalı Öğrenme Uygulama Aşamaları
1) Problem sunulur.
Öğrencinin
problemi anladığında emin olunmalıdır.
2) Çalışma konuları modül olarak bölümlere
ayrılır ve her modüle göre oturumlar halinde çalışılır.
3) Problem bireysel ve grupsal olarak
analiz edilir.
4) Öğrencileri hali hazırdaki bilgileriyle
hipotez ve çözüm yolları geliştirilir.
5) Problemi çözebilmek için daha farklı
hangi bilgilerin bulunması gerektiği belirlenir.
Bu
aşamada, problem hakkında bilinen nedir? Problemi çözmek için nelere ihtiyacım
var? İhtiyacımız olan bilgiyi nerden bulabiliriz? Gibi soruları sorularak
araştırmaya devam edilir.
6) Bilgiler araştırılarak toplanır ve
analiz edilir.
7) Çözüm yolları denenir ve geliştirilir.
8) Problem için en iyi çözüm yolu
belirlenir. Böylece probleme dayalı öğrenme gerçekleşmiş olur.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder