Yapılandırmacılığın Tarihsel Gelişimi
Bir öğrenme felsefesi olarak
yapılandırmacılığı ele aldığımızda, ilk önemli düşünceler Giambatista Vico
tarafından 18. yüzyılda ortaya atılmıştır. Vico, insanların anlayabildiklerinin
kendi kendine yapılandırdıkları olduğunu belirtmiş ve “bir şeyi bilen onu
açıklayabilendir” (Özden, 2010) ifadesini kullanmıştır.
YAPILANDIRMACILIK OLUŞTURMACILIK
( CONSTRUCTİVİSM )
Ø Yapılandırmacılık, bireyin nasıl
anladığını ve öğrendiğini açıklayan bilginin doğasına ilişkin bir anlayıştır.
Temel hareket noktası pragmatizmdir.
Yapılandırmacılık Kuramının
Genel Özellikleri;
Ø Bilgileri öğretmez, sadece vurgular.
Ø Öğrencileri araştırma yapmak için
cesaretlendirir.
Ø Öğrencilerin doğal ve meraklı
olmalarını sağlar.
Ø Yaratıcılık ve çözümlemeyi esas alır.
Ø Öğrencilerin öğretmenlerle diyalog
içinde olmasını sağlar.
Ø Birlikte öğrenmeyi destekler.
YAPILANDIRMACI YAKLAŞIMIN TEMEL
ÖZELLİKLERİ
Ø Yapılandırmacı teori: dışarıda
bir yerde öğrenenden bağımsız bir bilgi olmadığını, sadece öğrenirken
kendi kendimize yapılandırdığımız bilginin var olduğunu savunur. Eğer bilginin
dışarıda var olan gerçek dünya ile ilgili öğrenmeyi içerdiğine inanırsak o
zaman dünyayı anlamaya çalışır, onu mümkün olan en rasyonel yolla düzenler ve
öğretmenler olarak öğrencilere sunarız.
Ø Eğitimde amaç; her zaman
öğrenciden bağımsız olan dünya yapısını öğrencilere açıklamaktır. Eğitimciler
dünyayı anlamaları için öğrencilere yardım eder. Ancak genellikle onların kendi dünyalarını oluşturmalarına izin
vermezler.
Yapılandırmacı öğrenmenin temel
özellikleri:
ü Öğretme değil öğrenme ön plandadır.
ü Öğrencinin özerkliği ve girişimciliği
cesaretlendirilir.
ü Öğrencide öğrenme iste ve amacı
yaratmak önemlidir.
ü Öğrenci bilgiyi sorgulamalıdır.
ü Öğrenmede yaşantı önemli yer tutar.
ü Öğrencinin doğal merakı
desteklenmelidir.
ü Öğrenme öğrencinin zihinsel modeli
üzerine kurulur.
YAPILANDIRMACILIĞIN
UYGULANDIĞI BİR ÖĞRETİM ORTAMININ ÖZELLİKLERİ
ü Eğitim programları, temel kavramları
vurgulayarak bütünü parçaları ile sunar. (Bütünden parçaya= tümdengelim).
Öncelik temel kavramın öğrenilmesidir.
ü Genellikle birincil veri kaynakları
kullanılır.
ü Demokratik bir ortam söz konusudur.
ü Öğrenme etkin olarak problem çözme,
proje, işbirliğine
dayalı öğrenme, rol oynama/drama ve eleştirel
düşünmeye
dayanır.
ü Öğrencilere neden-sonuç ilişkisi
kurabilecekleri deneyimler sağlanır. Bilimsel bilgi anlayışının kazandırılması
önemli bir yer tutar.
ü Herkes kendi öğrenmesinden
sorumludur. Öğrenenler kendi öğrenmelerine etkin olarak katıldıklarında bilgi
kalıcı olur.
ü Öğrenciler soru sormaya teşvik edilir,
soruların niteliği yükseltilmeye çalışılır.
ü Öğrencilerin geleceğe yönelik
olarak tahmin yapmaları ve hipotezler ortaya atmaları özendirilir.
YAPILANDIRMACILIĞIN
ÇEŞİTLERİ
ü Bu yaklaşıma göre bilgi bir bilenden
diğerine doğrudan aktarılmaz; öğrenenler eski bilgilerini kullanarak,
kendilerini çevreleyen dünya hakkındaki bilgilerini kendileri aktif olarak
oluştururlar. Yani bilgi pasif olarak ya da kişisel bir katkıda bulunmaksızın
inşa edilemez. Burada sözü edilen aktiflik kişinin zihinsel süreçlerinin
aktifliğidir.
ü Yapılandırmacılık dayandırıldığı
görüşlere paralel olarak çeşitlenmiştir. Piaget’in görüşleri doğrultusunda
bilişsel yapılandırmacılık, Vygotsky ve Bruner’in görüşleri doğrultusunda ise
sosyal yapılandırmacılık ortaya çıkmıştır. Bunun yanında radikal, faydacı vb
çeşitlerde de yapılandırmacılık biçimleri bulunmaktadır.
1. Bilişsel Yapılandırmacılık
ü
Yapılandırmacılığın
bu çeşidinin öncüsü Piaget’tir.
ü
O’na
göre öğrenme, bir bilgi bütününün bireyin zihnine transfer edilmesi değildir;
öğrenen ve çevre arasında ve önbilgi tarafından da güçlü bir şekilde etkilenen
yapılandırıcı etkileşimlerdir (Cansız, 2002).
Piaget’in çalışmaları üç temel
nedenle yapılandırıcılığa temel oluşturmaktadır (Koç, 2002):
ü İnsan bilgisini açıklayan bilimsel
bir kuramdır.
ü Bilgi türleri pek çok konunun öğretim
biçimini değiştirmektedir.
ü Çocuğun doğumdan ergenliğe kadar
bilgiyi nasıl yapılandırdığını inceleyen kuramdır.
Bu kuramda çocuğun hem sosyal
hem de fizikî dünyadaki etkileşiminin önemi vurgulanmaktadır. Bu etkileşimler
sonucu çocuk fiziksel, mantıksal-matematiksel, sosyal olmak üzere üç çeşit
bilgi içeren bir düşünce sistemi oluşturmaktadır (Koç, 2002).
2. Sosyal
Yapılandırmacılık
Ø Sosyal yapılandırmacılık, öğrenmenin
işbirlikçi tarafını vurgulayan bilişsel yapılandırmacılığın bir türüdür.
Ø Bu bakış açısı özellikle Vygotsky,
Bruner ve Bandura’nın kuramları olmak
üzere birçok çağdaş kuramla yakından
ilgilidir.
Ø Sosyal yapılandırmacılar, öğrenmeyi
açıklamada öğrenmede kültürün ve dilin önemli bir etkiye sahip olduğunu
vurgulayan Vygotsky'nin görüşlerini daha çok kullanırlar.
Ø Vygotsky, bilgi inşası ve anlam
oluşturmada iki olguya dikkat çeker:
sosyal öğrenmeler bir diğer deyişle
arkadaşlar ve çevredeki büyükler,
ikincisi ise dış dünya ile etkin
biçimde teması olanaklı kılan psikolojik araçlardır (Aydın, 2007).
Ø Vygotsky’e göre,
Ø Bireyler arası etkileşim öğrenmenin temelidir. Bireyler arası
yapılacak bu etkileşim var olan bilginin irdelenmesini ve yeni kuramlara
ulaşılmasını sağlar.
Ø Vygotsky'ye göre çocuğun “etkinliği”
eğitimin merkezidir ve öğretmen bu etkinliği desteklemelidir.
Yapılandırmacı
Yaklaşımı Eğitim Ortamına Uygularken Dikkat Edilmesi Gerekenler
Ø İçerik, öğrenenlerin okulda ve okul
dışında yararlı bulacağı bilgi, beceri ve değerlere göre tasarlanmalıdır.
Ø Öğretmen bilgiyi sunmak yerine
öğrenme çabalarını desteklemelidir.
Ø Öğrenenler veriyi kopyalamaktan çok,
anlamlarını etkin yapılandırmalıdır.
Ø Bilgi pasif değil, etkin olarak
yapılandırılmalıdır. Fikirler, öğrenenlerin kafasına konulamaz, birey anlamları
kendi yapılandırmalıdır.
Ø Ön bilgiler öğretim etkinliği için
başlangıç noktası olarak kabul edilmelidir.
Ø Üst düzey düşünme becerileri, program
içine yedirilmeli ve iş birlikli bir öğrenme ortamı oluşturulmalıdır. Öğrenme
süreçleri iş birliğine, kişisel bağımsızlığa, üreticiliğe, yansıtmaya, etkin
katılıma, kişisel uygunluğa ve çoğulculuğa dayanmalıdır.
Ø Öğrenenlerin
özgün bilgi yapılarını kendilerinin oluşturacakları yaşantılar düzenlenmeli ve
bu yaşantılarla öğrenme sorumluluğu öğrenenlere bırakılmalıdır.
Ø Çoklu gerçeklik açığa çıkarılarak
bilişsel çelişkiler yaratılmalı ve bireysel anlamın oluşmasını destekleyecek
etkinlikler düzenlenmelidir.
ØYapılandırmacı öğrenme süreçlerinde
amaç öğrenenlerin bağımsız düşünme ve problem çözme yeteneklerini
geliştirmektir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder