GAGNE’NİN ÖĞRETİM MODELİNİN TEMEL DOKUZ BOYUTU
Gagne’nin
öğrenme modeli şu varsayımlara dayanır:
• Birbirinden
farklı öğrenme türleri vardır. Örneğin, bir kavramın
öğrenilmesi ile bir matematik probleminin çözümü, farklı öğrenme-öğretme
etkinliği gerektirir.
• Öğrenme,
birbirine dayalı aşamalı ve birikimli bir süreçtir. Yeni öğrenme yaşantıları,
daha önce edinilmiş bilgi becerilerle bütünleştirilerek öğrenilir.
• Farklı öğrenme
ürünleri, farklı öğretme- öğrenme stratejilerinin bir arada kullanılmasını
gerektirir. Öğretmen, öğrenme
ürünlerinin niteliklerine uygun öğretim kuram ve ilkelerini etkili biçimde
kullanabilecek mesleki yeterlilikler taşımalıdır.
• Öğrenci kendi
deneyimleri yoluyla yaparak-yaşayarak öğrenir. Eğitimde öğretimden çok
öğrenme, öğretmenden çok öğrencinin etkin olması gerekir.
Gagne’ye göre Öğrenme
Ürünleri beş grupta toplanmaktadır:
•
Zihinsel
beceriler
•
Sözel bilgiler
•
Tutumlar
•
Psiko-motor
beceriler
•
Bilişsel
stratejiler
Sözel Bilgiler:
• Sözel bilgiler,
neyin nasıl öğrenileceğine ilişkin kavram ve dizgeler edinmeyi tanımlamaktadır.
• Terimler,
isimler, tanımlar, semboller, fonksiyonlar ve kategorik bilgi kümeleri sözel
öğrenme kapsamındadır.
• Etkili bir sözel
bilgi öğrenme süreci, kavram ve olguları ilişkilendirmeye dönük olmalı ve daha
sonraki öğrenmeler için yönlendirici nitelikler taşımalıdır.
Tutumlar:
•
Tutum, bireyin
bir uyarana, olaya veya nesneye olumlu veya olumsuz vaziyet alış biçimi olarak
tanımlanabilir.
•
Tutumlar, organizmanın
biyolojik kalıtımıyla değil, yaşantılar yoluyla edinilmektedir.
•
Etkili bir
öğretim modeli, öğrenciye olumlu tutumlar kazandırmak amacıyla düzenlenmelidir.
•
Öğrenciler olumlu
bir benlik algısı geliştirmeleri için yüreklendirilmelidir. Bu amaçla başvurulacak
yöntemler şöyledir.
1- Kararlılık ve özgüven
geliştirmeleri sağlanmalıdır.
2- Uygun öğrenme ortamları
sağlanmalıdır.
3- Olumlu duyuşsal özellikler
kazanmalarına rehberlik etmelidir.
4- Öğrencilerin başarılı olma
gereksinimleri karşılanarak, bu yöndeki çabaları düzenli olarak
ödüllendirilmelidir.
Psiko-motor Beceriler:
•
Bireyin
performansına yansıyan önemli bir öğrenme alanıdır.
•
Bilişsel
yeterliklerin ve duyuşsal özelliklerin ürünü olan becerilerin kazandırılmasında
temel amaç, hareketleri doğru, hızlı ve düzgün biçimde yapabilmektir.
Bilişsel Stratejiler:
•
Öğrenme yoluyla
kazanılan zihinsel şema ve yapılar anlamındadır.
•
Bilişsel
stratejiler dikkat, algılama, depolama, kontrol, geri çağırma, yeniden
örgütleme ve transfer gibi boyutlardan oluşmaktadır.
Gagne’nin geliştirdiği öğretim
modelinin temel boyutları:
•
Dikkat Çekme: Öğrencinin ilgisini
derse çekmede kullanılan sorular, materyaller, gösterim yöntemleri gibi
uyarıcılardır.
•
Öğrenciye
Hedefler Hakkında Bilgi Verme: Öğrencinin, dersin
sonunda kendisinden ne beklendiğini bilmesi, onun derse katılımını ve
performansını artırır. Fakat hedefler öğrencinin seviyesine uygun olarak
verilmelidir. Örneğin, ilköğretim öğrencisine, ders planında yer alan şekliyle
hedefler söylemek onun anlamasını güçleştirecektir.
•
Ön Bilgilerin
Hatırlatılması: Öğrenilecek konu tümüyle
yeni olduğunda, bu konu ile ilgili bilgilerin uzun bellekten çağrılması,
konunun anlamlı olarak öğrenilmesini sağlar. Bu şekilde yeni bilgi, uzun süreli
bellekte diğer bilgilerle ilişki kurularak kodlanır.
•
Uyarıcı
Materyalin Sunulması: Öğrencinin derse olan
ilgisi sağlandıktan sonra öğrenmede yardımcı olacak materyaller öğretmen
tarafından çeşitli teknikler kullanılarak sunulur.
•
Öğrenciye
Rehberlik Etme: Öğrencinin belirlenen hedeflere
ulaşmasında onlara yardımcı olmak, yol göstermek olarak tanımlanabilir. Burada
izlenecek yaklaşım öğrenciye doğru cevabı söylemek yerine, onun bilişsel
stratejilerini kullanmasını sağlayarak doğru cevaba giden yolları göstermektir.
•
Davranışı Ortaya
Çıkarma: Öğrencinin cevapları
bulması, ilke veya kavramları öğrenmesinin ardından, ne öğrendiğini gözlemek
amacıyla gerçekleştirilen etkinliklerdir.
•
Geribildirim
Verme: Geribildirimler,
bir önceki aşamada, beklenilen davranışı ortaya çıkaramayan öğrencinin
eksikliklerinin giderilmesi veya öğrencinin gösterdiği davranışın doğru olduğu
hakkında bilgilendirilmesi için kullanılır. Geribildirimler sözel olabileceği
gibi, gülümseme, baş sallama gibi davranışsal formda da olabilir.
•
Performansı Değerlendirme: Öğrenme çıktılarının hedefler ile
örtüşüp örtüşmediğini anlamada kullanılır.
Örtüşme:
overlapping, üst üste binme
•
Kalıcılığı ve
Transferi Sağlama: Öğrenciye ders boyunca verilen
bilgilerin öğrenilmesi için, bu bilginin farklı durumlarda ve çeşitli
problemlerin çözümlerine uygulanabilmesi gerekmektedir. Örneğin, öğrenci
bilgilerin kalıcı olmalarını sağlamak amacıyla belli aralıklarla
tekrarlayabilir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder